Levain - ett franskt surdegsbröd


Ja, då var det dags för ytterligare ett surdegsbröd ☺. Denna gången blev det efter ett recept ifrån Leila.

Levain är ju det franska ordet för surdeg så brödet är helt enkelt ett ljust surdegsbröd. Det här brödet blev riktigt bra. Segt och med helt otrolig smak, precis som det ska smaka tycker jag.

Så här gjorde jag:

Ingredienser
en liten nypa färsk jäst
3½ dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special
2 dl surdeg
knappt 1 msk salt (jag använder havssalt)


Smula ner jästen i bunken, blanda ut med vattnet. Tillsätt hälften av mjölet och kör i maskin ca 8 min.

Tillsätt surdeg, salt och mjölet, lite i taget. Kör maskinen i ca 20 min. Täck bunken med bakduk och låt jäsa 2 timmar.

Stjälp upp degen på väl mjölat bord, "vik" ihop till en limpa, försiktigt så inte luftbubblorna försvinner. Stjälp upp limpan på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 1½ timme.

Sätt ugnen på 250 grader när det återstår 1 timma av jästiden, sätt in pizzastenen om du har en. Sätt in plåten i ugnen, sänk värmen till 200 grader, släng in 1 dl vatten i botten på ugnen, detta gör man för att få en krispig yta. Grädda i 40-50 minuter. Låt svalna på galler.

Kommentarer

  1. Jisses vad gott. älskar bröd:)Kan tänka mig att katterna gilla pippi. Min vovve är ju fågelhund och lustigt vore det annars men jag blir ju så arg. Stackars hund....
    Stor kram Anne

    SvaraRadera

Skicka en kommentar