Lax i ugn med prosciotto och purjolök



Den här rätten blev lite av en "man tager vad man haver" maträtt vilket oftast blir väldigt gott.....också den här gången ;-)

Lax är min absoluta favoritfisk, jag kan äta den hur ofta som helst känns det som, tröttnar aldrig. Men man får ju förstås variera tillbehören. Denna gången så gjorde jag laxen i ugnen, hällde en sås över och serverade med en bönsallad.

Ingredienser laxen:
6 st laxfiléer
½ burk philadelphiasost smaksatt med basilika
1 st purjolök
några skivor prosciotto
3 dl matlagningsgrädde
flingsalt och svartpeppar från kvarn

Bönsallad:
1 burk blandade bönor
1 pkt fetaost
1 röd lök
olivolja
flingsalt och svartpeppar
färsk basilika

Lägg laxfiléerna i en ugnsform, salta och peppra. Blanda ihop osten, matlagningsgrädden, skivad purjolök och skivad prosciotto, lite salt och peppar och häll över laxen.



In i ugnen på ca 200 grader i ca 20-25 min.



Hacka röd lök, dela fetaosten i mindre bitar. Skölj av bönorna. Lägg allt i en skål, ringla över olivolja, salta och peppra. Tillsätt lite färsk basilika. Servera allt ihop med lite ris.


Kommentarer

  1. Hej och tack för titten hos mig! Så glad jag blev när jag kikade in här. Mycket matinspiration - det behöver jag just nu!
    Ha en fin lördagkväll. /Anette

    SvaraRadera
  2. oj tusan i gatan vad det där såg smarrigt ut :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar