Ugnslagad Bosarpskyckling med bearnaise provencale


Fick för några dagar sedan hem ett prov på Erik Lallerstedts nya bearnaisesås som heter Bearnaise provencale. Han har ett antal såser sedan tidigare, bland annat aioli, remoulade m m.



Jag och resten av familjen tyckte såsen var riktigt god men frågan jag ställde mig direkt var varför det inte är riktigt smör i såsen. Genom att läsa på hans hemsida så hittade jag svaret. Han använder rapsolja istället för smör för att det är bättre hållbarhet, på det sättet så kan man minimera konserveringsmedelet. Men det är ändå smörarom i såsen.....? Ja, att göra en bearnaise utan smörsmak det funkar ju inte riktigt kanske.....



Till såsen så gjorde jag Bosarps hela kyckling i ugnen. Jag gjorde ett kryddsmör bestående av smör, salt, peppar, pressad vitlök och herbes de provence och smetade in hela kycklingen med detta. In i ugnen på 175 grader i ca 1 timme och 20 minuter. Ta ut kycklingen när den nått en temperatur av ca 72 grader.

Till detta blev det också potatis i ugnen, skar dom i stavar, mycket olivolja och havssalt, in i ugnen tillsammans med kycklingen i ca 30 minuter. När jag tog ut kycklingen så höjde jag till grillen på ugnen så potatisen fick lite mera färg.

Det blev riktigt gott med såsen till kycklingen och potatisen, en härlig lördagsmiddag.

Kommentarer

  1. Jag älskar bearnaisesås, men tycker att Lallerstedts känns för fet. Nu är det ju mycket fett i bea, men ändå ... Häromhelgen åt jag hemmagjord bea som inte gick av för hackor, men jag törs knappt tänka på mängden smör som jag hade i ...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar