Kladdkaka med salmiakchoklad

kladdkaka med salmiak

Min absoluta favoritchoklad är Salmiakchokladen ifrån Fazer. När jag i helgen skulle göra kladdkaka så valde jag därför att ha salmiakchokladen i smeten. Behöver jag berätta att det blev riktigt smaskens? ;-)

Testa själva får ni se!
Ingredienser
150g smör
3 ägg
3 dl socker
3½ dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 dl kakao
1 kryddmått salt
1 pkt salmiakchoklad

Smält smöret i en kastrull. Hacka chokladen och tillsätt den till smöret när du tagit den från spisen. Vispa ihop äggen med sockret lätt.

Blanda ihop mjöl, vaniljsocker, kakao och salt. Häll i smör och chokladblandningen i äggsmeten. Tillsätt sedan mjölblandningen.
Klä botten i en rund springform med bakplåtspapper. Häll smeten i formen. In i ugnen på 200 grader ca 12-15 minuter.

Njut!!

Kommentarer

  1. Den ser verkligen frestande ut. Mums.

    SvaraRadera
  2. Vilken mat du lagar. Kram

    SvaraRadera
  3. Själv har jag använt Mollie Lakrits (chokladöverdragen lakritskola) från lösgodishyllan. Då får man även kolatonen.

    SvaraRadera
  4. Fazers salmiakchoklad upptäckte vi när vi reste till Egypten förra året, köpte på oss ett par paket i Tax.Free. Det tog inte många dagar innan de var slut...
    Spännande att baka kaka på den.

    SvaraRadera
  5. Men wow - vilken grej! Måste prova. Jag gillar lakritschoklad, men hade nog inte kommit på tanken att göra kladdkaka på den om jag inte läst din blogg. :-)

    SvaraRadera
  6. Visst var det en härlig och rolig kväll i torsdags, även om det inte hanns med så mycket prat.

    Du, den här kladdkakan låter farligt god. Salmiakchokladen är en av mina favoriter.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  7. Jag älskar också salmiakchoklad! Vilken strålande idé att ha det i kladdkaka. Det måste jag prova!

    SvaraRadera
  8. Men jösses, kan det bli bättre? Det här recept tar jag absolut med mig. Tusen tusen tack!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar