Skörd av äpplen och chilipeppar


Idag blev det skörd av mina Ingrid Marie äpplen. Min tanke var att rulla in varje äpple i en bit papper och sedan lägga dom i en plastback och förvara dom i förrådet som håller ca 5 grader under vintern men......det verkade alldeles för jobbigt att rulla in varje äpple i papper så jag kommer förvara dom löst i plastbacken istället ;-) Hoppas det funkar, vad tro ni?



Skördade en hel del chili också, flera av min gula sort Hot Lemon var klara och några stycken av mina stooooora Anaheim. Vad ska man göra av dom nu då, kanske det blir en chili corn carne i veckan.

Växthuset har fått på sig sin vinterklädsel också och alla krukor har fått komma in, nu kan kylan komma....

Kommentarer

  1. Jag förvarade våra vinteräpplen på det sättet förra året och det gick över förväntan. En och annan fick jag plocka bort men de flesta klarade sig riktigt länge.

    I år verkar det bli dåligt med frukt att vinterförvara för vår del....rönnbärsmalen har varit flitig i sommar....

    SvaraRadera
  2. Fru purjo: va bra, då finns det hopp för mina äpplen också! Trist med malen...

    SvaraRadera
  3. Så fina chilifrukter du fått fram!
    Vet inte om du sett Camlla Plum på 1:an på tv. Hon hade ett avsnitt om bl.a chili som hon hade lite tips på vad man kunde göra med sin chili. Kom att tänka på det och att det kanske hade varit något för dej. Du kan ju kolla in här om du är intresserad:
    http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/20090903155739.htm
    Det går något avsnitt till på fredagar med repris på söndagar och onsdagar.

    SvaraRadera
  4. Håkan och Anki, tack för tipset, ska kolla in det. Har sett flera av hennes avsnitt förut men tror inte jag sett detta.

    SvaraRadera
  5. Vad härligt! Tyvärr dog mina chiliplantor så jag fick ingen skörd. Får göra ett nytt försök nästa år..

    SvaraRadera
  6. Åh vad gott det ser ut med nyskördad chili! :-) Och vad fint det ser ut i växthuset och ja, här har kylan kommit på riktigt!

    SvaraRadera
  7. Jag vill också ha ett växthus. Precis så där lagom stort med en liten hörna att sitta och njuta i. Underbart!

    SvaraRadera
  8. Hej hopp :) Så du har också plastat in ditt växthus - är det köpt plast? Jag har samlat bubbelplast i ett år men saknar en bit till innerväggen och golvet men jag får leta runt lite mer och se om jag hittar.

    Läckra recept du har med på din blogg, tittar ofta in och läser :)

    Ha det så gott :)

    SvaraRadera
  9. Lotta: japp, bubbelplasten köpte jag samtidigt som växthuset (Willab). Kul att du läser min blogg, jag kikar på din med ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar