Skaldjurslasagne


Hummerfisket pågår för fullt här på Västkusten och sist min sambo var ute så kom dom hem med 9 st humrar! Vi fick fryst in 4 st humrar så nu är nyårsaftonens hummersoppa räddad :-)


När min sambo är ute och fiskar hummer så kommer han förutom hummer också hem med krabba ibland. Ibland vet jag inte riktigt vad jag ska göra med alla krabbor förutom att sitta och mumsa i sig dom då förstås ;-) Men när jag hittade det här receptet i en kokbok av Leif Mannerström som heter "Skaldjur" då tänkte jag direkt på mina krabbor, perfekt att använda sig av dom här. Hade även en del räkor och några kräftor i lasagnen. Man kan förstås även ha i hummer!

Receptet är lite långt och knöligt, inget man gör en vardag men till helgen är det perfekt:

Ingredienser
lasagneplattor (jag använde färska)
ca 100 g färsk grovhackad spenat
3 dl strimlad purjolök
saften av ½ citron
1 squash i tunna skivor
1 tomat i tunna skivor
salt och peppar

Tomat- och skaldjurssås
ca 500-700g grovhackade skaldjur, tex krabba, räkor, kräftor, hummer
1 st grovhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
olivolja till stekning
2 burkar krossade tomater (jag använde mina egna färska och körde i matberedaren)
1 dl skaldjursbuljong (jag använde min hummerfond)
1 dl vitt vin
1 msk hackad färsk basilika
1 msk timjan
2 msk farinsocker

Bechamelsås
3 msk smör
2 msk vetemjöl
1 tsk fänkålsfrön
3 dl grädde
3 dl mjölk
1 lagerblad
2 hela dillkvistar
2 dl riven parmesanost
salt och peppar


Börja med tomat och skaldjurssåsen. Fräs lök och vitlök i en kastrull i några minuter. Tillsätt dom övriga ingredienserna utom skaldjuren och låt småputtra i 15 min. Tillsätt skaldjuren och smaka av med salt och peppar. Ställ såsen åt sidan.

Gör sedan bechamelsås. Fräs smöret i en kastrull, rör ner mjölet och fänkålsfröna. Späd med grädde och mjölk och vispa såsen jämn. Tillsätt resten av ingredienserna, förutom parmesanosten som blandas i sist och låt sjuda under omrörning i ca 10 min. Tillsätt osten och koka upp. Smaka av och sila av såsen. Ställ åt sidan.

Fräs spenaten pch purjolöken i olivolja. Tillsätt citronsaften och smaka av med salt och peppar.

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsform ca 20 x 30 cm. Varva bechamelsåsen, skaldjurssåsen och spenatfräset med lasagneplattorna. Börja med bechamel och avsluta med bechamel. Lägg på skivad tomat och squash och tryck ner lite i såsen.

Grädda i mitten av ugnen i ca 30 min tills ytan bubblar och har fått fin färg.

Garnera med några kräftor och lite färsk basilika.

Kommentarer

  1. Alltså, man vill ju nästan bara sluta läsa efter första meningen, flytta till västkusten och börja fiska...

    SvaraRadera
  2. Låter underbart gott!...och härligt med färskvara, det är väl härligt med västkusten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar