Nytt surdegsbröd - Levain


Jag har ju min lilla surdeg stående i kylen som jag försöker mata 1 gång i veckan men nu var det rätt så lång tid sedan jag gjorde något bröd så i helgen var det dags. Man behöver ju verkligen en helg på sig med tanke på hur lång tid det tar att göra surdegsbröd, iallafall detta. Receptet hittade jag hos Martin på Pain de Martin, han är expert på surdegsbröd och beskrev väldigt tydligt och bra hur man skulle göra detta.

Receptet är långt så jag bryr mig inte om att skriva ut det utan vill du göra det så kan du gå in här.

Så här bubblig var degen efter natten:



Har man ingen brödkorg så går det lika bra med en handduk i en skål eller liknande:


Ett helt otroligt gott bröd! Det tar visserligen sin tid att göra så man kanske inte gör det allt för ofta men.....så gott!


Kommentarer

  1. Åh så gott!
    Surdegsbröd är så gott och nyttigt!
    / Kram Ida-www.lippstick.se

    SvaraRadera
  2. Ser otroligt proffsigt ut! Jag har aldrig vågat mig på surdegsbröd, men är himla sugen att testa... Men som sagt, man måste ju ha tiden på sin sida, något som jag sällan har ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar