Kasslergryta


Den här veckans middagar bestämde vi i söndags genom att göra en veckomatsedel. Inspirationen till recepten fick jag när jag köpte en bilaga till GT som heter GI & Hälsa. Där hittade jag massor med goda GI recept som dessutom var väldigt lättlagade och snabblagade, perfekt på vardagarna, så dom fick bli stommen i min veckomatsedel.

Idag blev det en kasslergryta med tomat och paprika. Kassler äter vi väldigt sällan här hemma mest för att jag tycker att kassler innehåller för mycket tillsatser. Ekologisk kassler hittar jag dessutom inte i min butik (Ica Maxi). Någon som kan tipsa om någon bra kasslersort som inte består av allt för mycket tillsatser eller det kanske inte existerar??

Ja, ja, det är ändå gott med kassler så ibland får man ju göra undantag ;-)

Ingredienser för 4 port
400 g kassler
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
1 paprika
4 tomater
2 dl matlagningsgrädde
1 msk tomatpuré
flingsalt och svartpeppar
pumpafrön

Strimla kasslern. Skala och hacka lök och vitlök. Strimla paprikan. Hetta upp en stekpanna eller gryta och lägg i smör. Bryn kassler, lök och paprikan.

Skär tomaterna i mindre bitar och lägg ner i grytan. Tillsätt grädde och tomatpuré. Låt koka ihop och smaka av med salt och peppar. Strö över pumpafröna innan servering.

Kommentarer

  1. Hej Martina,

    Du har ju bidragit med mycket matinspiration för mig. :-) Nu har jag lovat fixa en förrätt på lördag (och en efterrätt) och det står stilla med idéer. Vi ska grilla hel entrecote däremellan. Har du något bra tips? (vi är bara tre personer).

    SvaraRadera
  2. Frejda: kul att du ber mig om tips! När det gäller förrätt så är jag nog ingen expert, gör inte det så ofta själv men när jag gör det så blir det ofta en bruschetta, man behöver ju inte göra en hel macka per person utan man delar den i mindre bitar, här kan du se hur jag brukar göra: http://matochodla.blogspot.com/2010/05/bruschetta-pa-franskt-lantbrod.html

    När det gäller efterrätt så finns det ju förstås massor med godsaker ;-) Tex så är denna cheesecaken väldigt god: http://matochodla.blogspot.com/2010/05/mascarpone-cheesecake.html
    Chokladmousse med både vit och mörk choklad: http://matochodla.blogspot.com/2009/11/chokladmousse-med-vit-och-mork-choklad.html

    Hoppas det går bra!!

    SvaraRadera
  3. Mitt tips blir löjromstoast

    SvaraRadera
  4. Tack!

    När jag googlade runt efter förrättsrecept så var det en fantastisk mängd med sill- eller laxtema och det är gästerna lite kinkiga med.

    Efterrätten blir definitivt chokladmousse (det blir bara den mörka, för jag vet att de inte gillar vit choklad). Kanske med några hallon på som ett sommarminne. :-)

    Och bruschetta är ju supergott. Jag kom på en variant på din som jag gjort förut om åren, så den får det bli (också med tanke på att gästerna är lite ostkänsliga): skalade, urkärnade, hackade tomater med färsk basilika, olivolja och salt. Bröden blir små, olivoljepenslade, rostade, vitlöksstrukna ciabatta. Jag brukar ta köpe-ciabatta och skära på tvären. Och så får de själva skeda upp lite tomatblandning på bröden efter hand så blir de inte mjuka.

    Den där cheesecaken verkar inte gå av för hackor! Den måste jag prova.

    Toppen! Tack för inspiration. Igen. :-)

    Anonym - löjromstoast är ju inte heller fel. Mums!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar