Fetaostens dag!


Sedan 15 okotber 2007 så firar vi ihop med Fontana Fetaostens dag. Då fick Grekland ensamrätt på att producera fetaost efter att det året innan beslutades av EU att endast fetaost gjord i Grekland får kallas just fetaost, dessutom så måste den inehålla minst 70% fårmjölk och minst 30% getmjölk.

Jag älskar fetaost och har gjort det sedan jag var i Grekland första gången för ca 25år sedan. Har ju såklart testat en del märken sedan dess och det finns en hel del jag tycker är goda. Den senaste tiden har jag köpt Fontanas ekologiska fetaost vilken jag tycker har en riktigt god smak!

För att fira fetaosten idag så vill jag bidra med en väldigt god sås/dippsås som vi hade häromdagen till en kycklingsallad och så här gör jag den:

Ingredienser
½-1 paket fetaost
2 dl creme fraiche
ca ½ dl olivolja
2 st rivna vitlöksklyftor
flingsalt
svartpeppar
oregano


Antingen så kan man mosa fetaosten med en gaffel och sedan röra i övriga ingredienser eller så kör man alltihopa i en mixer. Det behövs inte så mycket flingsalt eftersom osten är salt i sig men en liten nypa kan man ta.



Servera till tex grillat eller som jag gjorde till en kycklingsallad, den är också god att använda som dippsås.

Hoppas alla får en trevlig helg, för mig blir det jobb i trädgården, bubbelplasten ska upp i växthuset och alla krukor ska in i växthuset. Vad gör ni andra??

Kommentarer

  1. Fetaost är verkligen gott och jag använder den ofta i matlagningen :-)

    I helgen planerar jag ta hand om trädgården inför vintern, dvs plocka undan utemöbler, gräva upp dahliorna samt skörda det sista som inte skall stå kvar i grönsakslandet över vintern.....och så vill jag sy :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar