Fetaostbiffar med rostad pumpa



Något som är otroligt gott är att rosta butternut squash i ugnen. Har ni aldrig testat butternut så tycker jag absolut att ni ska göra det i ugnen första gången. Den påminner faktiskt om sötpotatis i smaken vilket ju också är gott i ugnen.

Dela pumpan i mindre delar på längden, häll över lite olivolja och flingsalt och sedan in i ugnen på ca 200 grader i 50 min. Jag gjorde även andra grönsaker i ugnen på ungefär samma sätt, på med olivolja, flingsalt, svartpeppar och några kryddörter, pressa över vitlök och in i ugnen när det återstår ca 35 min av pumpan.


Att ha i fetaost i smeten när man gör pannbiff är jättegott, det är allra godast med lammfärs men det fick jag tyvärr inte tag i denna gången så det blev vanlig nötfärs......ja, vanlig och vanlig förresten, det är nötfärs ifrån Highland cattle kor som jag använder mig av.

Jag brukar köra smeten i matberedaren. Börja med att ta 2 msk ströbröd eller havrekli i en skål och blanda i 1 dl matlagningsgrädde och låt det svälla någon minut. Lägg i en delad lök ihop med 2 st vitlöksklyftor i matberedaren, kör några varv. Lägg i ett ägg och ströbrödet, flingsalt, svartpeppar och någon kryddblandning tex herbes de provence och ett paket fetaost. Kör några varv. Lägg i färsen och kör tills allt har blandat ihop sig. Forma sedan till pannbiffar och stek i smör. Servera ihop med grönsakerna och någon god dipsås, tex tzatziki.

Kommentarer

  1. Tack snälla för tipset om pumpa! Jag har aldrig odlat så mycket pumpa just för att jag inte vet vad jag ska göra med dem. I år har jag nakenfröpumpa för frönas skulle, men kommer ju ockå att ha en massa pumpakött att ta var på:)
    Toppengott ser det ut på dina bilder!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Pumpa har jag alltid velat prova! Tycker det ser jättegott ut:) Jag älskar sötpotatis, så om det smakar lite som det så blir det nog en stor hit här hemma!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar