Bregott vs Bredbar


Jag får nyhetsbrev ifrån "Camillas matuppror" som brukar vara rätt så intressanta att läsa. Dom flesta av oss vet förhoppningsvis varför man inte ska använda margarin på sin macka eller i matlagningen (om inte så läs här) och att man istället ska använda Bregott till mackan men när man läser Camillas artikel så blir man ju rätt så less på Arla. Från att tidigare bara ha använt sig av svenska råvaror till sitt Bregott så har dom nu börjat importera en del av sina råvaror som är ifrån kor som går på GMO-foder (genmanipulerat foder).

Jag vet inte jättemycket om GMO-foder men så mycket vet jag att jag inte tycker att kossor ska äta "oäkta" mat, vart tog det "äkta" fodret vägen??

Camilla protesterar mot detta och tipsar samtidigt om att Milko har släppt en ny produkt, ett mjuksmör som heter "Bredbar" och är gjort endast på svenska råvaror och fri från GMO-foder. Till en början kommer Bredbar bara att lanseras i det dom kallar "Milkoland" dvs från Dalsland i söder till Jämtland i norr men om det går bra med försäljningen så kommer dom sälja den i hela Sverige. Ut och köp den nu, jag vill ha den hit till Göteobrg ;-)

Vad tycker ni andra?? Använder ni margarin eller riktigt smör??

Kommentarer

  1. Det blir så väldigt lite av den varan här, så det brukar bli rumstempererat smör när det behövs. Annars har vi oftast annat på smörgåsarna, till exempel färskost med grönsaker eller lite sylt/marmelad.

    SvaraRadera
  2. Alltid smör eller olja i stekpannan. Alltid smör när jag bakar. Alltid Bregott på mackan. Men då får man tydligen tänka om nu när det gäller Bregott. Såg du kommentarerna på sidan du länkade till? Där fanns tips om hur man kunde blanda sin egen Bregott och stekolja med hjälp av olika proportioner smör och rapsolja. Kanske kan vara något?

    SvaraRadera
  3. Här använder vi bara smör och olja i så väl matlagning som bakning. Ingen av oss har något annat än pålägg på mackan sedan säkert 20 år tillbaka... (oj vad det lät länge...)

    SvaraRadera
  4. Bra riktigt smör och Bregott blir det bara i den ekologiska versionen som ju är garanterat fri från GMO.

    SvaraRadera
  5. Steker i riktigt smör och olja! På mackan använder jag ett eget bredbart smör.

    250g rumstempererat smör
    1,75 dl rapsolja
    1 dl ljummet vatten
    Flingsalt

    Vispa slät med elvisp.

    SvaraRadera
  6. Jag bor i Falun och fick samma mail från Camilla. "Bredbar" står nu i kylen och jag är glad! Använder riktigt smör och olja i matlagningen! Så klart!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar