Stekt kolja med risonisallad


Kolja har plötsligt blivit populär här hos oss efter att vi fick smak på den när vi var på smakkväll hos Årstiderna. Koljan är en torskfisk och påminner mycket om vanlig torsk i smaken.

Jag stekte koljan med en fiskkryddblandning som heter Fiskelycka ifrån Änga Gård. Har ni inte köpt kryddor ifrån deras hemsida så kan jag starkt rekommendera er att göra det. Ekologiska kryddor utan tillsatt salt, jättefina och goda!
Lite flingsalt på fisken och så ner i stekpannan med lite olivolja. Stek rätt så hårt på ena sidan så den får bra med färg och vänd den sedan och stek i knappt 30 sek.


Till detta blev det en varm risonisallad som jag gjorde så här:

Ingredienser
risoni
squash
röd lök
purjolök
tomat
gurka
1 st grön chili
paprikapulver
flingsalt
svartpeppar

Koka risonin, skölj av och lägg i en skål

Skiva squashen, dela löken i mindre bitar, skiva purjolöken, skiva chilin (chilin jag använder är grön och har inte fått så mycket stark smak ännu, därför var den ganska så mild), stek allt i olivolja några minuter, tillsätt paprikapulver, salt och peppar.


Ta av pannan ifrån spisen och tillsätt skivad gurka och tomat. Häll blandningen över risonin och blanda.


Servera ihop med fisken, jag hade även lite av bondbönspurén kvar så den fick också plats på tallriken.

Kommentarer

  1. Håller med, Kolja är riktigt gott. Du har mycket annat som ser riktigt frestande ut också :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar