Kycklingwok med kokosmjölk och röd currypasta


Kycklingwok är något som jag gör rätt så ofta men mest på på vintern faktiskt. Nu på sommaren blir den faktiskt som godast när jag kan använda mycket av mina egenodlade grönsaker i woken. Denna gången blev det squast, sockerärtor, haricot verts, röd lök, rädisor, vitlök, grön chilipeppar, morot. Limen, broccolin och paprikan är köpt.

Jag brukar alltid börja med att fräsa kycklingen ihop med hackad vitlök och hackad chilipeppar och någon tesked röd currypasta sedan tar jag upp kycklingen och wokar grönsakerna, några i taget (sockerärtor och haricot verts läggs i allra sist). Avslutar med att lägga tillbaka alltihop i woken och häller över kokosmjölk tillsammans med rivet skal från en lime + juicen från halva och några limeblad. En skätt fisksås i är också gott. Låt stå och småputtra en stund medan du kokar riset. Smaka av, är det inte tillräckligt starkt så kan man ta i mer currypasta.

Kommentarer

  1. Kan tänka mig att det blir en helt annan smak med färska grönsaker i woken. Ser riktigt gott ut.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar