Besök på Bondens marknad i Haga, Göteborg



Igår så var vi på Bondens marknad här i Göteborg. Förra året var jag där i oktober och trodde då att det var så litet eftersom det var rätt så sent på säsongen men....det var lika litet i år. Dom producenter som var på plats var jättebra men själva platsen där marknaden var var inte speciellt stor. Med tanke på att Göteborg är en så stor stad så borde den kunna vara mycket större.
Jag tror kanske att Haga inte är rätta platsen för att locka så mycket folk som möjligt, varför inte vara tex på Heden, massor med plats så fler kan vara med!!


Ja, iallafall så hittade jag en del grejer, köpte honung ifrån Skövdetrakten, en vanlig och en smaksatt med lime, jättegoda båda två! Jag köpte även rapsolja ifrån Halland, fin färg och nötaktig god smak och Kravmärkt, kanonbra!



I ett stånd sålde dom korv och salami gjord på hjortkött ifrån Koberg vilt. Jag köpte korven som var smaksatt med Bourgognevin. Koberg håller till i Sollebrun och dom använder sig av kött från frilevande vilt, hjort- och vildsvinskött. Dom har faktiskt en webshop där man kan beställa några av deras produkter.



På samma gata som marknade är ligger även en av mina favoritaffärer när det gäller kryddor, den heter Curry house och dom har massor med kryddor, olika såser, nötter, currypasta mm mm. Jag brukar alltid köpa på mig ett gäng med kryddor som ligger i påsar, varje påse kostar ca 20 kr, denna gången blev det Herbes de provence, örtagårdskrydda, paprika, lammkrydda, curry, fransk örtkrydda, grillkrydda (utan glutamat som det för det mesta är i butikerna) och även bruschettakrydda som jag i vanliga fall brukar köpa i glasburk för ca 70 kr, här kostade den 25!!

Det blev inga grönsaker alls för mig eftersom jag kände att det mesta hade jag själv. Det mesta som fanns var rotfrukter och olika kålsorter och även en hel del squash i alla dess former.


Kommentarer

  1. Visst är Bondens marknad ett helt ljuvligt påfund och jag kan längta hela året till sensommar/höstlördagarna då den hålls. Marknaden är liten jämfört med större motsvarande "konventionella" tillställningar, men jag tror faktiskt att Haga är väl genomtänkt som marknadsplats med tanke på publiken.

    Sorgligt som det är är vi ju tyvärr fortfarande en mindre skara som är så pass övertygade om värdet i att betala lite mer för varor som är både klimatsmarta och "äkta"/tillsatsfria och jag misstänker att en stor del av de både övertygade och kapitalstarka potentiella kunderna på en lördags fm befinner sig i Haga/bor i Linné. Det är definitivt inte att säga att jag tycker det ska vara så, men jag misstänker att det är en ond cirkel som håller priserna uppe och gör "äkta/närodlat" till en lyx för många familjer. Jag hoppas innerligt att den cirkeln bryts å det snaraste.

    Kul att Maria Silfverschiöld hittat till Bondens med sitt Viltkoncept. Jag pratade med henne på julmarknaden på Koberg och där har hon en fin affärsidé och verkar vara en driven entreprenör. Hoppas hon kan komma ner lite i pris på sikt, men fortsätta leverera de fina delikatesserna.

    Det får bli ett besök till Bondens marknad snarast!

    SvaraRadera
  2. Ps. Din tomatmarmelad står på spisen i denna sekund - doftar ljuvligt!

    SvaraRadera
  3. Mimmi: ja så kan det nog vara men jag tror nog att dom når ut till en större skara om dom letar sig utanför Haga, fler behöver verkligen ta/få chansen att köpa närodlat, det känns så mycket bättre att handla det tycker jag!
    Ja, Kobergs korven var inte billig men väldigt god! Hoppas marmeladen smakar, jag tycker den är supergod!

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Jag är en designstudent som jobbar med ett projekt där vi ska ta fram en förpackning för närproducerade potatisar. Av din beskrivning att döma antar jag att du köper närproducerade potatisar. Vilket är det främsta problemet du stött på med just potatisförpackningar?

    Tacksam för svar/

    Jonas

    SvaraRadera
  5. Hej Jonas,
    när jag köper närproducerade potatisar vilket är mest på sommarhalvåret så är dem oftast i lösvikt. Ser väl inget större problem med potatisförpackningar i övrigt men jag tycker väl att den bör vara i papp, inte plast som många av dom nya är.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar