Omelett - Lättlagad sommarlunch


Till lunch brukar jag ibland göra en omelett med grönsaker ifrån mitt odlande. När det är varmt och man egentligen inte är jättesugen på mat så tycker jag det funkar utmärkt med en omelett. Så här brukar jag göra:

Ingredienser för 2 pers:
4 ägg
1 gul färsk lök
1 röd färsk lök
½ squash
några tomater
en bit gurka
parmaskinka (annan skinka går också bra såklart)
gräslök
flingsalt
svartpeppar
franska örter
olivolja

Börja med att knäcka äggen i en skål, salta och peppra och krydda med franska örter. Rör runt med en gaffel.

Dela squashen i halvmånar. Hacka löken i stora bitar. Fräs i olivolja i en stekpanna. Häll över äggen och se till att det fördelas över hela pannan.

Skiva skinkan, tomaterna och gurkan och lägg över omeletten, strö över lite mer flingsalt och gräslök. Vänta tills äggen stelnat och servera sedan.

Kommentarer

  1. Omelett är verkligen somrigt och gott när det är varmt ute. Jag kan fortfarande tänka på omeletterna jag åt till lunch en varm augustisemester i en liten by som heter Monzaraz i Portugal! ;-)

    SvaraRadera
  2. Världens bästa och godaste snabbmat! Om man dessutom kan använda det man själva har odlat är det ju ännu bättre.

    Tack för din fina kommentar om min tårta!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar