Blåbärskaka med limesmul


Det är riktig lyx att ha egna blåbär på tomten tycker jag. Har plockat litegrann, alla är inte helt klara ännu men det räckte ändå till att göra den här goda kakan vars recept jag hittade i det senaste numret av Allt om mat.

Limesmulet som man strör över ger kakan lite knaprighet med en klick glass till blir det hela perfekt!

Blåbärskaka
125 g smör
1½ dl mjölk
1½ dl vaniljyoghurt
3 ägg
1½ dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
3 dl blåbär (grundreceptet säger 2 dl)
2 msk vetemjöl

Limesmul
75 g smör
1½ dl vetemjöl
1 dl strösockewr
1 msk vaniljsocker
1 msk rivet limeskal

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret och tillsätt mjölk och yoghurt. Dra kastrullen från plattan. Vispa ägg och sokcer pösigt. Tillsätt mjölk och smörblandningen under omrörning. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och rör ner det i smeten.

Smul: smält smöret och blanda med mjöl, socker, vaniljsocker och limeskal.

Blanda bären med 2 msk vetemjöl och rör ner dom försiktigt i smeten. Häll smeten i en långpanna ca 25 x 35 cm, som är täckt med bakplåtspapper. Strö över limesmulet och grädda mitt i ugnen 35-40 min.

Låt svalna, strö över lite blåbär och skär i rutor och servera gärna ihop med glass.

Kommentarer

  1. mmm så god den verkar vara och ser ut :)

    SvaraRadera
  2. Mums! Jag hoppas på att också få blåbär på tomten. Jag införskaffat en till blåbärsbuske som sällskap åt den jag har, så nu ska de bara fatta tycke för varandra... ;-)

    SvaraRadera
  3. Ser jättegod ut! Vill oxå ha blåbär på tomten!

    SvaraRadera
  4. Vad gott! :-) Är ju i Värmland nu, kanske ska bege mig ner till skogen och leta blåbär! Lime låter friskt och gott i en kaka med blåbär.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar