söndag 20 juni 2010

Tacotårta, Mojito och rosa blommor....


.....ja, inte på samma gång såklart ☺! I fredags så gjorde vi tacotårta något som jag bloggat om tidigare. Jättegott och en kul variation till dom ordinarie fredagstacosen. Samma smaker förstås men i ett annat utförande.

Efter tacotårtan så blandade vi till en Mojito. Har aldrig gjort egen Mojito förut men nu hade vi vit rom hemma och mynta fanns i växthuset så det var bara att köra på.



Ingredienser till ett glas:
1 msk sockerlag (1 dl vatten + 1 dl socker uppvärmt i en kastrull, låt svalna)
½ pressad lime
några myntablad
6 cl vit rom
isbitar
sodavatten

Häll i sockerlag i ett glas tillsammans med limejuice och myntabladen, mortla litegrann. Häll i romen, isbitarna och fyll upp med sodavatten.
Jonny tyckte det var jättegott, jag tyckte sådär, friskt och mycket myntasmak.

Just nu blommar det med mycket rosa i min trädgård och en favorit är min rosa jättevallmo. Dom är speciellt fräcka om man kikar närmare, ser ut som något som inte är ifrån denna planeten ☺. Och visst är den vacker som knopp också!?



2 kommentarer :

  1. Men vilken häftig blomma! Jag har sått vanliga vallmo och även fått en planta av min mamma, men den gav upp och säckade ihop i en liten hög.

    Jag har nyss fyllt år och fick bland annat blommor och presentkort på Tant Gröns handelsträdgård. Så släkt och vänner vet vad som gäller. :-)

    SvaraRadera
  2. Mojito är jättegott! Somrigt fräscht och så blir man fnittrig snabbt ;-) Fräck vallmo!

    SvaraRadera