torsdag 13 maj 2010

Coq au vin


Häromdagen så gjorde jag Coq au vin, fast med kyckling istället för tupp (var hittar man tupp?). Kycklingen blir så otroligt god när den får koka en stund ihop med rödvin och champinjonerna likaså. En riktigt härlig söndagsmiddag!

Ingredienser:
1 kg kycklingben
3 st kycklingfileér
150 rökt sidfläsk
1 gul lök
2 morötter
smör
1 flaska rött vin
lagerblad (jag använder färska)
ca ½ msk torkad timjan
ca 1 msk torkad rosmarin
2 vitlöksklyftor
rivet skal av 1 citron
några persiljestjälkar
1 påse steklökar
ca 200 g färska champinjoner
3 msk vetemjöl
1 dl vatten
salt och peppar

Börja med att slanta morötterna och grovhacka löken. Strimla fläsket. Smält smör i en stekpanna och bryn kycklingbitarna (dela fileérna) lite grann, salta och peppra. Lägg över i en stor gryta.

Stek fläsket knaprigt och lägg åt sidan. Fräs morötter och lök och lägg dom sedan i grytan över kycklingen. Tillsätt vin, lagerblad, lite salt, peppar, timjan, rosmarin, pressad vitlök, citronskalet och persiljestjälkarna. Koka upp och koka under lock ca 30 min.



Skala steklökarna och dela champinjonerna. Stek svampen i en stekpanna utan smör först, lägg i smör och löken, fräs några minuter och lägg över i grytan tillsammans med fläsket. Låt koka ytterligare 10 min. Rör ut mjölet med vattnet och blanda det i grytan och koka ytterligare några minuter. Ta helst upp persiljestjälkarna.

Servera med ris och ett glas rött!

3 kommentarer :

  1. Jag har tuppar här hemma som jag vill bli av med. Levande just nu iofs men själva dödandet kan vi ta hand om, resten får du fixa själv... =)

    SvaraRadera
  2. Oj då, vilket erbjudande....men..nej tack ;-)

    SvaraRadera
  3. Shit vad hungrig jag blir jàmt nàr jag kikar in hàr. Ser alltid till att àta fòrst, men det hjàlper inte. :=P

    SvaraRadera