Pasta och köttfärsgratäng


Igår blev det den här rätten som jag tycker är väldigt smidig och lättlagad, enkla ingredienser och klart godkänd av alla barn :-)

För att göra det ännu enklare så kan man ju använda färdig ostsås också men det blir ju klart godare att göra sin egen och så vet man ju vad man har för ingredienser också.

Ingredienser för 8-10 port:
800 g nötfärs
500 g pasta
1 purjolök
1 burk tomatsås (gärna Dolmio som är utan tillsatser)
salt

Ostsås:
2½ msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 msk smör
salt och peppar
2-3 dl riven ost

Börja med att koka pastan. Fräs sedan färsen i en stekpanna, salta, tillsätt skivad purjolök och låt fräsa med en stund. Tillsätt sedan tomatsåsen.

Börja med ostsåsen, vispa ut mjölet i lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och sedan även smöret. Låt bli varmt och låt stå några minuter. Salta och peppra och det sista du gör är att tillsätta osten, ta bort kastrullen från plattan.

Blanda pastan och köttfärsen i en eller två ugnsformar. Häll över ostsåsen. In i ugnen på 250 grader ca 10 min.

Servera ihop med en enkel sallad, smaskigt värre!!

Kommentarer

  1. Ville bara skriva att du har den bästa matbloggen som jag har lästa( och då har jag läst många) :) Har prövat många av dina recept och man blir aldrig besviken! Underbart! Ha en fin helg:) Kramar Ronja

    SvaraRadera
  2. Tack Ronja, vad glad jag blir!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar