Passion för mat - en matmässa

I lördags så var vi på matmässan Passion för mat som hölls i Eriksbergshallen här i Göteborg. Mässan arrangerades för tredje året i rad och den bestod av en massa olika utställare, alla har förstås med mat att göra på något sätt. Det som såldes var tex oljor, choklad, kött, korv, marmelader, sylt, ostar, glass mm mm. Något som var framträdande tyckte jag var att många pratade om att deras produkter var utan tillsatser vilket jag ju tycker är jätte bra.

Jag träffade på Magnus ifrån Jokkmokks Korv och Rökeri. Det är dom som gör alla dessa otroligt goda e-nummerfria produkter som säljs av Ridderheims. Har ju fått smaka på en hel del goda saker ifrån dom som jag skrivit om tidigare här i bloggen. Det var riktigt kul att träffa Magnus och höra honom berätta om hur det går till när dom tillagar alla vedrökta skinkor och andra produkter som dom har. Har du ännu inte testat dom så kan jag varmt rekomendera dom.


Magnus från Jokkmokk

Det fanns också en Ostronbar på mässan där det såldes ostron med diverse drycker till. Jag var ju förstås tvungen att köpa ett ostron, tycker det är jättegott. Många frågar hur det smakar....då brukar jag svara att det känns som man äter en bit av havet! Och då pratar jag ju förstås om havet här vid Västkusten ☺.




Här såldes det honung, jag smakade på honung som kom direkt ifrån bikupan, gott!!

Praliner i mängder! Nej, jag köpte faktiskt inga, trots att dom såg mycket goda ut.



Här ser ni lite av Sverigeskafferiets varor, här köpte jag rapsolja, balsamico med björnbärssmak och en äpple/hjortron chutney.




3 st olivoljor ifrån Giro som saluförs av Landelius åkte också ner i påsen. Dessa oljor fick högsta betyg av Allt om Mat 2008. Har aldrig testat dom förut så det ska bli spännande.

Jag är väldigt nöjd med mässan. Det var jättekul att gå och strosa mellan alla olika utställare. Som tur var så var vi tidigt på plats, efter några timmar blev det riktigt mycket folk och man fick tränga sig fram, det var lite jobbigt. Hade det inte varit så att vi skulle ha kalas i söndags så hade vi nog gått då också!!

Kommentarer

  1. Åh vad roligt att gå på mässa! Hade ingen möjlighet att gå i år, men nästa år, då minsann!

    SvaraRadera
  2. Ostron är något som jag aldrig kommer att testa tror jag. Visst man ska prova allt men jag såg makens min när han provade en gång för många herrans år sedan och han såg inte ut att njuta av det :)

    SvaraRadera
  3. Jag provade ostron för första gången på nyårsafton 2008 (ihop med en mängd andra mumsiga skaldjur). Jag tyckte inte det var otäckt och kan tänka mig att äta det igen (det smakar hav, precis som du säger), men jag blev däremot alldeles kallsvettig efter skaldjursintaget. För mycket protein på en gång? Eller kan man reagera så på ostron (för det var det enda jag aldrig ätit förut)?

    SvaraRadera
  4. En mässa helt i min smak! Vad mycket gott det ser ut som :-)

    SvaraRadera
  5. Frejda: har inte hört någon som blivit dålig av ostron men är ostronet inte färskt så är det klart man kan bli dålig, det är ju olagat liksom ;-)

    SvaraRadera
  6. Chansen är inte stor att en Jokkmokkare som nu är bosatt i Oslo läser din blogg för att få middagstips. Så dyker ett bekant ansikte upp på Bloglovin'!

    SvaraRadera
  7. Heej heej!
    Jag och min sambo var också på mässan! Otroligt spännande! Som du säger, de alla utställare var måna om att berätta att varorna var utan tillsatser! Mysig och härlig upplevelse!

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  8. Hej,

    ser ut att ha varit en trevlig mässa. Av en ren slump blev det falukorv från Jokkmokks korv till lunch idag. Riktigt god och jag kan verkligen rekommendera den till alla som gillar välgjord korv.

    På min nya blogg om korv kan man läsa ett litet inlägg om lunchen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar