Parmalindad kycklingfilé med pesto och ugnsrostade grönsaker


Gårdagens middag blev riktigt lyckad. Det är nog när jag gör dessa medelhavsrätter som jag lyckas bäst i köket. Jag var i Saluhallen häromdagen och köpte en god parmaskinka, lite pesto (gör bara egen när jag har egenodlad basilika), små oliver och små runda mozzarellabollar.

Oliverna och mozzarellan fick sällskap av tomater och ruccola i en härlig sallad.

Nej, moroten är inte bränd, det är en lila morot som jag odlade förra året, riktigt läcker, den blir det i år igen!!

Till salladen blev det parmainlindad kycklingfilé. Jag gjorde ett litet snitt i varje kycklingfilé och kletade i en klick pesto i varje ficka. Rullade sedan in filéerna i parmaskinkan. I en ugnsform med kycklingen och över detta så hällde jag en blandning av 2 dl matlagningsgrädde, 2 msk balsamvinäger, 2 msk kycklingfond och 2 pressade vitlöksklyftor. In i ugnen på 200 grader ca 20 min.



Till detta serverade jag ugnsrostade grönsaker. Jag hade bl a i potatis, röd paprika, squash, röd och gul lök, morötter (egenodlade), pressad vitlök, mycket olivolja, flingsalt, svartpeppar från kvarn och herbes de provence kryddor. In i ugnen på 200 grader ca 35 minuter.

Kommentarer