Laxwok


Vi är alldeles för dåliga på att äta fisk i våran familj. Ibland kan det bli flera dagar i veckan men sedan går det flera veckor innan det blir dags igen. Jag tycker verkligen det är jättegott med fisk så jag vet inte varför det blir så sällan.

Lax är en stor favorit hos mig. Idag blev det en Laxwok. Jag har tidigare lagt ut ett recept på en liknande rätt fast då använde jag mig av currypasta och kokosmjölk, idag blev det sweet chilisås med kokosmjölk istället.

Ingredienser för ca 8 pers:
700 g lax
3 dl skalade räkor
broccoli
röd paprika
squash
haricot verts
fisksås
oyestersås
2 burkar kokosmjölk
sweet chilisås
olja att woka i

Börja med att dela laxen i mindre bitar. Dela alla grönsakerna utan haricot verts i mindre bitar. Börja sedan med att woka grönsakerna. Tillsätt kokosmjölken, en skätt fisksås, ca 1 msk oystersås och sweet chilisås efter smak. Låt koka upp.



Salta laxbitarna och lägg sedan ner dom i woken, låt dom bli färdigkokta, ca 5 min. Tillsätt haricot verts och det sista du gör är att lägga i räkorna.

Servera med ris och lite mer sweet chilisås. Till detta drack vi Thailändskt öl, Singha öl, perfekt fredagsmiddag.

Till fredagsmyset blir det chokladfondant, återkommer med det receptet.

Kommentarer

  1. Himla härlig wok med lax, räkorna petar jag bort däremot! ;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Funkade bra, Jag la till en rödlök, 2st vitlöksklyfter och en halv chilli (men ångrade det, skulle haft en hel)

    Jag gjorde för 4personer.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar