Köttgryta med frisk smak av citron


Det har blivit många köttgrytor under den här vintern som gått. Jag har använt mig av både märgpipa och högrev som jag köpt ifrån Björlanda Gård där dom säljer nötkött ifrån Highland Cattle kor. Jättefint kött och grytorna har blivit mycket smaskiga med mycket mustig smak.

Den här grytan är rätt så lik dom andra jag gjort, skillnaden är att det är rivet citron skal i och även rätt så mycket hackad vitlök. Inspirationen fick jag av ett recept ifrån kokboken "Under Valnötsträdet" som är en riktig favoritkokbok. Citronen gör att grytan får en frisk skön smak.

Ingredienser för ca 8 personer:
1,4 kg nötkött i bitar
5 msk vetemjöl
2 tsk salt
1½ tsk svartpeppar
1 gul lök
några scharlottenlökar
3 morötter
några champinjoner
5 st hackade vitlöksklyftor
skalet från 1 citron
6 dl vatten
1 köttbuljongtärning
5 dl rött vin
4 msk tomatpuré
olivolja

Börja med att skära köttet i mindre bitar. Blanda ihop mjölet med salt och peppar. Blanda runt köttbitarna i mjölet. Ställ åt sidan så länge.

Hacka den gula löken grovt och dela några scharlottenlökar. Fräs löken i olivolja i en stor kastrull några minuter. Skala och skär morötterna i mindre bitar. Tillsätt dom till grytan. Häll i köttet.

Tillsätt vattnet, vinet, buljongtärningen och tomatpuré. Låt småputtra i ca 1 timme.

Dela champinjonerna i kvartar. Riv skalet från en citron. Hacka vitlöken. Tillsätt detta i grytan och låt koka ytterligare ca 45 min.

Servera med ris eller potatis och gärna lingonsylt.

Kommentarer

  1. Köttgrytor kan nog aldrig bli fel en vinterdag! Vad spännande med citron i grytan, det har jag aldrig provat.

    SvaraRadera
  2. Hade egentligen tänkt sluta med köttgtytor och betvinga fram våren genom att bara äta vårmat, men denna lät väldigt god. Om vi har tur får vi leverans av 1/4 ko även denna vår.
    Hoppas fröken Dill

    SvaraRadera
  3. Jag är en riktig sucker för långkok. Det ser tiktigt gott ut, mört kött är svårslaget!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar