Knaperstekta kycklinglår med lätt mosad potatis och tomater


Det här receptet har jag hittat i kokboken "Hemma hos Jamie" av Jamie Oliver. Det är få ingredienser och väldigt lätt att göra men oj va gott det blev!! Jag serverade detta på kalaset vi hade i söndags och det var nöjda miner överallt. Jag använde mig av kycklinglårfilé, går förstås bra med andra bitar också. I receptet står det färskpotatis men....som ni förstår så använde jag mig av vanlig potatis istället.

Ingredienser för 10 portioner:
2 kg kycklinglårfilé
1,6 kg potatis
2 små lådor med körsbärstomater, gula och röda
flingsalt och svartpeppar
olivolja
herbes de provence (orginalreceptet säger färsk oregano)
8 msk olivolja
balsamvinäger

Koka potatisen och låt den sedan rinna av i ett durkslag. Tryck lite lätt på varje potatis så den mosas litegrann.

Skär kycklingbitarna i lite mindre bitar, inte för små, lägg dom i en bunke, häll över olivolja, salt och peppar och blanda runt. Stek dom i en stekpanna i ca 7 min och lägg sedan över dom i en stor ugnsform.



Lägg tomaterna och potatisen över kycklingen. Blanda ihop olivolja, balsamvinäger, salt och herbes de provence och häll blandningen över allt, blanda runt.

In i ugnen på 200 grader ca 40 min.

Till detta serverade jag en ruccolasallad med fetaost, parmesanost, en dressing gjord på olivolja, pressad citron, salt och peppar.

Jag köpte en surdegsbaguett på matmässan som jag serverade till maten. Jättegod, det måste jag pröva på att göra själv.



Såååå gott!!

Kommentarer

  1. Åh vad god baguetten ser ut och kan tänka mig att den smakade jättegott! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar