Surdegsbröd


Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg om ett bageri här i Göteborg som heter Cum Pane och att jag hade tänkt att testa att göra deras surdegsgrund. Det har jag nu gjort och i helgen var det så dags att baka första brödet på den.

Jag gick efter ett recept jag hittade på Pain de Martins blogg och resultatet blev verkligen jättebra! God smak och bra konsistens på brödet!

Surdegsgrunden gör du så här:
Dag 1:
200 g ljummet vatten
150 g ekologiskt rågmjöl

Blanda ihop och ställ inplastad på varm plats ca 25-30 grader.
Degen ska stå i två dygn.

Dag 3:
100 g ljummet vatten
80 g ekologiskt rågmjöl

Blanda ihop och låt stå ytterligare ett dygn.

Dag 4:
100 g ljummet vatten
80 g ekologiskt rågmjöl

Blanda ihop och låt stå ytterligare ett dygn. Efter det här dygnet är surdegen klar och ska förvaras i en glasburk i kylskåp.

Receptet på brödet ifrån Martin´s blogg hittar du här.


Kommentarer

  1. Det brödet ser ju bara så läckert ut. Borde nog våga mig på ett nytt försök med surdegsbröd =).

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar