Leverpastej


Jag har ju gjort egen ättiksgurka och till det ska man ju såklart ha leverpastej. Har länge funderat på att göra egen leverpastej och nu har det äntligen blivit av. Det var väldigt lätt, bara att slänga i alla ingredienser i matberedaren och sedan in i ugnen. Jag läste mig till att man kunde använda sig av kycklinglever så det testade jag.
Så här gjorde jag:

Ingredienser:

500 g kycklinglever
200 g fläskfärs
10 st anjovisfiléer
1 gul lök
1 litet äpple
2 msk vetemjöl
3 krm vitpeppar eller svartpeppar
1 krm mald ingefära
1 tsk socker
2 tsk salt
1 ägg
2 dl matlagningsgrädde

Mixa först levern, färsen, anjovisfiléerna, löken och äpplet. Blanda i alla kryddor, ägget och grädden. Mixa länge så allt finmals. Häll upp smeten i 5 dl aluminiumformar, blir 4 st välfyllda. Grädda pastejen i 175 grader i vattenbad ca 50 min. Jag valde att bara grädda en form, dom andra tre fryste jag in råa. Bara att ta fram och tina och grädda i vattenbad när man vill ha dom, tex till jul!




Leverpastejen är ju inte direkt vacker att se på, brun och tråkig men den blev faktiskt riktigt god.




Gör en macka med leverpastej och ättiksgurka......smaskigt.

Kommentarer

Skicka en kommentar